نبوغ کانتی و بتهوون
نویسندگان
چکیده
چکیده نبوغ بیانگر ارزش و عظمت فردی است. اصطلاح نبوغ و تعریف آن یکی از مباحثی است که نظریهپردازان و فلاسفه به معنی یکسانی از آن نمیرسند. در کنار آن همیشه در بحث شاهکارهای هنری نیز مسئله این بوده است که برخی خلق این آثار را منوط به نبوغ خالق اثر دانسته و برخی نیز معتقد بودند که شاهکارهای هنری تنها ثمرة کوشش هنرمند است و مبحثی به نام نبوغ وجود ندارد. کانت یکی از فلاسفهای بود که مبحث نبوغ را در بخشی از زیباییشناسیاش جای داد و خلق هنر زیبا را منوط به نبوغ نمود. از طرفی بتهوون نیز یکی از موسیقیدانانی بود که همیشه در مورد خلق آثارش به واسطة نبوغ شخصیاش بحثهای فراوانی شده است. بسیاری آثار او را، به واسطة وجود پیش نویسهایی که قبل از اتمام قطعاتش داشته است، ثمرة کوشش او دانسته و دلیلی برای وجود نبوغ در خلق این آثار نمیبینند. در این پژوهش تلاش میشود تا بااستناد به تعریف کانت از نبوغ، اثبات شود خلق آثار بتهوون زاییده نبوغ او بوده است. هدف این پژوهش، در شیوة توصیفی اش، مطابقت نبوغ به مفهوم کانتی بر خلق موسیقاییِ بتهوون است.
منابع مشابه
آستانه گذری: شمشیری دولبه ؛ جنون و نبوغ!
Transliminality, a construct has been introduced to academic and scientific research in the past decades attracting a growing attention in various fields, say, cognitive sciences, personality psychology, clinical psychology and parapsychology. Transliminality is “a hypothesized tendency for psychological material to cross (trans) thresholds (limines) into and out of consciousness. Conceptualiza...
متن کاملکرامت آدمی در اخلاق کانتی
اگر مراد از کرامتداشتن یکامر، ارزش ذاتی، فینفسه و غیرابزاری آن باشد، از نظر کانت تنها آدمی است که به عنوان یک «شخص»، شایستۀ تکریم است. تکریم اشخاص انسانی علاوه بر دیگران شامل خود فرد هم میشود. به این جهت چاکرصفتی و چاپلوسی ممنوع است. اما معنای دقیق کرامت آدمی و غایتنگری به انسان چیست؟ کرامت داشتن انسان چه لوازم و پیامدهای سیاسی و حقوقی دارد؟ در این جستار با تقریر اجمالی اخلاق کانت و صورتب...
متن کاملنیچه و نقد روانشناسی اخلاقی کانتی
روانشناسی اخلاقی یکی از مباحث مهم در فلسفه اخلاق است که امروزه فیلسوفان اخلاق توجه خاصی بدان میکنند. تعدادی از شارحان اخیر فلسفه نیچه میکوشند تا با تقریر موضع نیچه در روانشناسی اخلاقی، در مقام موضعی نو و قابلتوجه، آن را در برابر موضع روانشناسی اخلاقی کانتی و این ادعای او قرار دهند که تبیینهای سومشخصیِ روانشناسی اخلاقی هیچ نسبت و ربطی با اخلاقی که بنا به ادعا از موضعی اول شخصی رفتارها و اع...
متن کاملزمان و مکان کانتى و مصداق آن در موسیقى بتهوون
کانت در کتاب نقد قوهی حکم به نحوهی صدور حکم ذوقی میپردازد، در کنار اینها جایگاه هنرها را نیز با مثالهایی که میآورد بر مبنای زیبایی مطبوعیت و والایی مشخص میکند در این جاست که او نمیتواند به غیر از هنرشعر که برایش همواره جایگاه ویژهای دارد، جایگاه سایر هنرها را به وضوح مشخص کند. در میان هنرها، موسیقی بیشترین تعلیق جایگاه را در نظریات او به خود اختصاص میدهد. برای او موسیقی گاهی ...
متن کاملنیچه و نقد روانشناسی اخلاقی کانتی
روانشناسی اخلاقی یکی از مباحث مهم در فلسفه اخلاق است که امروزه فیلسوفان اخلاق توجه خاصی بدان می کنند. تعدادی از شارحان اخیر فلسفه نیچه می کوشند تا با تقریر موضع نیچه در روانشناسی اخلاقی، در مقام موضعی نو و قابل توجه، آن را در برابر موضع روانشناسی اخلاقی کانتی و این ادعای او قرار دهند که تبیین های سوم شخصیِ روانشناسی اخلاقی هیچ نسبت و ربطی با اخلاقی که بنا به ادعا از موضعی اول شخصی رفتارها و اعما...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقیناشر: پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
ISSN 2228-6012
دوره 19
شماره 2(پاییز و زمستان 1393) 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023